24-36 mdr.

Det kan barnet

  • Begynde at bruge jeg, mig, du.
  • Lytte, spørge og gentage.
  • Begynder at ville have ord gentaget.
  • Nemme rim og remser.
  • Ord med fire stavelser.
  • Bøje nogle ord f.eks. biler, hopper og begynde at bruge datid f.eks. kom.
  • Bruger sproget til at uddybe og tydeliggøre legen. Barnet begynder at tænker højt f.eks. Nej, det må jeg ikke. Dukke smage?
  • Kan bruge op til 600 ord. Navneord og udsagnsord er det almindeligste, men tillægsord, forholdsord, biord forekommer også.
  • Føre en samtale og besvare spørgsmål.
  • Skelne mellem køn – dreng/pige.

Sådan kan du støtte barnet

  • Du kan læse og lege med rim og remser, f.eks. ”Okkergokker”, ”Nede i fru Hansens kælder”, ” Oppe i gardinerne”.
  • Du kan selv lave rim og remser med ord, barnet kender fra sin hverdag, f.eks. Lise er så sød, hun spiser jordbærgrød, sut-prut-gummidut.
  • Lad dit barn fortælle om sine tegninger.
  • Du kan lave bøger med fotos af familien, barnets legetøj, dyr og oplevelser. De er gode at samtale udfra.
  • Du kan læse lette bøger, f.eks. Lotte og Totte bøger dialogisk.
  • Du kan inddrage barnet i de daglige gøremål og sæt ord
  • på alt det, I gør.
  • Du kan lære barnet grundfarverne, rød, gul, grøn og blå.
  • Du kan lægge puslespil, spille billedlotteri og vendespil sammen med barnet.

 Vil du løse mere om dialogisk læsning, så klik her