9-12 mdr.

Det kan barnet

  • Bruge forskellige lyde – gerne høje skrig for at få den voksnes opmærksomhed.
  • Kopiere lyd og dele af ord.
  • Reagere med forståelse på mimik og gestik og kopierer disse.
  • Forstå en del opfordringer f.eks. klappe og vinke.
  • Vinke farvel uden opfordring.
  • Forstå en del forbud, f.eks. nej, ikke røre og opfordringer, f.eks kom her.
  • Genkende og imitere dyrelyde, muuh, miau, vov.
  • Siger de første ord/meningsbærende lyde, f.eks. mor, far, mam (mad), nan (banan) ab (op).
  • Interessere sig for simple billedbøger.
  • Genkende navne på de mest almindelige genstande og personer og vende sig mod genstande og personer, hvis navne bliver brugt (mad, kop, far, bold).
  • Begynde at pege på personer og ting.
  • Kan følge pegning og begynder selv at pege. Nogle børn begynder at sige A det? (hvad er det?)

Sådan kan du støtte barnet

  • Du kan vise, at du forstår dit barn ved at sætte ord på barnets intention – se på hvad barnet kigger på, peger på, eller prøver at sige f.eks. Der er bolden. Vil du have bolden? Der er farmor. Vil du op til farmor?
  • Sætte ord på barnets handlinger; Hvis barnet f.eks. hopper på dit skød, kan du sige, Du kan hoppe, hoppe, hoppe, hoppe.
  • Bruge stemme og handling synkront, sig f.eks. hiiiv, når du hiver barnets strømpe af.
  • Synge fagtesange, som Lille Peter Edderkop, Klappeklappe-kage m.fl.
  • Du kan bruge spørgeordet hvor f.eks. Hvor er katten? Hvor er Bastians sko?
  • Anskaffe farverige føle/folde ud/pegebøger, og læg dem, så barnet kan nå dem.
  • Huske at være nærværende, lyttende og at give barnet tid.
  • Huske på, at barnet bliver forvirret, hvis det kommunikerer med dig og du ikke reagerer, fordi du er optaget af telefon eller tv.
  • Være opmærksom på, hvis barnet ikke peger. Så kan du støtte det ved at sætte din hånd under barnets, mens I peger.