Begynderlæsning

Børn glæder sig til at lære at læse. Skolen skal sammen med forældrene hjælpe hinanden til barnets gode læseudvikling.

Gode ideer når du læser sammen med barnet

  • Begynd med at bladre bogen igennem. Tal om billeder, og hvad barnet tror, at bogen handler om. Tal om, hvilke ord barnet allerede kan læse fx sø, se, mus.
  • Du læser bogen højt for barnet.
  • I læser bogen sammen.
  • Barnet læser bogen højt for dig. Sig gerne de svære ord.
  • I taler om bogens handling - spørg med hvorfor, hvordan, hvornår, hvem, hvad, hvilke osv.
  • Hvis der er tid, kan I tale anden måde historien kunne ende på

Skal du rette læsefejl?

Nej, du skal ikke rette læsefejl. Kun hvis fejlene har betydning for forståelsen. Læser barnet fx det i stedet for den, betyder det ikke noget. Læser barnet katten i stedet for kragen, kan det have en betydning for forståelsen.

Hvor meget?

Vi anbefaler, at man læser 20 minutter hver dag, fordi øvelse gør mester. Lav fx et fast tidspunkt, hvor I læser. 

Læs højt

  • Højtlæsning udvikler barnets forståelse for tekster.
  • Husk, at lydbøger også er højtlæsning
  • Tal sammen om, hvad der sker i teksten, og hvad der nom vil ske senere.

Hvordan ved jeg, at en bog passer til mit barn?

Lad barnet læse en side højt. Går barnet i stå ved de første tre-fire ord, så er bogen for svær.

Bogstavernes lyde

Når vi skal læse os ind i et ord, så bruger vi bogstavernes lyde.

Fx "sss-nnn-eee" siger "sne".

Leg, skrivning og læsning

Læsning og skrivning hører sammen. Når barnet begynder at lave legebogstaver, så er det den begyndende bogstavforståelse, der er i gang. Lad endelig dit barn skrive ord - også selv om det ikke er korrekt stavet. Ret dem ikke, men ros. Opfordrer barnet til at skrive fx indkøbslister, ønskesedler, breve og kort til familien osv.