Læsning 3. - 6. klasse

  • Samtale er vigtigt. Det udvider dit barns ordforråd og viden om verden, som er vigtig for dit barns læsekompetence.
  • Tal om talemåder, fx “At sluge en kamel” og ordsprog fx “Man skal ikke kaste med sten, når man selv bor i et glashus.” Talemåder og ordsprog er en stor del af vores danske sprog, og det vil udvide dit barns viden om vores sprog.
  • Tal med dit barn om gode læseoplevelser, fx hvad du har læst i en bog eller i en avis.
  • Spørg interesseret ind til det, som dit barn læser.
  • Besøg Odder Bibliotek og find bøger og lån med hjem. Læs evt. de første sider sammen på biblioteket.
  • Læs højt for dit barn - også selvom barnet selv kan læse nu. Samtalen om tekster udvikler dit barns sprogforståelse i høj grad.
  • Støt dit barn i at det får læst hver dag.
  • Tal om, hvad der videre sker i historien/artiklen. Hvad forudser I, at der vil ske.
  • Læsning kan også være fagbøger om fx dyr, opfindelser, berømte mennesker, eller det kan være billedbøger, hvor billeder og tekst arbejder sammen.
  • Hvis dit barn ikke er motiveret for at læse, kan I lave aftaler om, at du læser et par sider, og bagefter læser han/hun et par sider osv.
  • Gør læsningen til en god og hyggelig stund.
  • Hør lydbøger på kør-selv ferien. Det giver anledning til gode samtaler.
  • Spørger barnet om noget, som du ikke ved, fx “Hvornår blev den første flyvemaskine opfundet,” så undersøg det sammen med barnet. I søger viden og læser sammen.
  • Er det svært at motivere barnet til at læse, så find bøger skrevet af fx kendte komikere (Fx Jacob Riesing, Anders Matthesen)

 

Voksne er forbilleder - også i forhold til læsning!