Læsning 7. - 9. klasse

  • Samtale er vigtigt. Det udvider den unges ordforråd og viden om verden, som er vigtig for læsekompetencen.
  • Tal om talemåder, fx “At sluge en kamel” og ordsprog fx “Man skal ikke kaste med sten, når man selv bor i et glashus.” Talemåder og ordsprog er en stor del af vores danske sprog og det vil udvide den unges viden om vores sprog.
  • Tal om gode læseoplevelser, fx hvad du har læst i en bog eller i en avis.
  • Spørg interesseret ind til det, som den unge læser.
  • Besøg Odder Bibliotek og find bøger og lån med hjem. Lån selv bøger.
  • Undersøg, hvad der er af bøger på e-reolen.
  • Selvom læsningen foregår selvstændigt, så fortsæt med at tale om tekster. Fx en artikel i den lokale avis, eller om en nyhed i Danmark eller verden. Samtalen om tekster udvikler fortsat den unges sprogforståelse.
  • Tal om, hvad der videre sker i historien/artiklen. Hvad forudser I, at der vil ske.
  • Læsning kan også være fagbøger om fx dyr, opfindelser, berømte mennesker.
  • Mangler motivationen, kan I lave aftaler om, at du læser et par sider, og bagefter læser han/hun et par sider osv.
  • Gør læsningen til en god og hyggelig stund.
  • Hør lydbøger på kør-selv ferien. Det giver anledning til gode samtaler.
  • Bliver du som forælder spurgt om noget, som du ikke ved, fx “Hvad er de bedste long-boards lavet af?” Så undersøg det sammen med barnet. I søger viden og læser sammen.
  • Er det svært at motivativere, så kan det være bøger om bestemte tv-programmer, gossip-bøger, teenage problemstillinger eller lignende, der kan være indgangsvinklen.
  • Lad bøger og læsning være en naturlig del af jeres families værdier.

 

Voksne er forbilleder - også i forhold til læsning!