Det kan dit barn
- Begynde at bruge jeg, mig, du.
- Lytte, spørge og gentage.
- Begynder at ville have ord gentaget.
- Nemme rim og remser.
- Ord med fire stavelser.
- Bøje nogle ord f.eks. biler, hopper og begynde at bruge datid f.eks. kom.
- Bruger sproget til at uddybe og tydeliggøre legen. Barnet begynder at tænker højt f.eks. Nej, det må jeg ikke. Dukke smage?
- Kan bruge op til 600 ord. Navneord og udsagnsord er det almindeligste, men tillægsord, forholdsord, biord forekommer også.
- Føre en samtale og besvare spørgsmål.
- Skelne mellem køn – dreng/pige.
Sådan kan du støtte dit barn
- Du kan læse og lege med rim og remser, f.eks. ”Okkergokker”, ”Nede i fru Hansens kælder”, ” Oppe i gardinerne”.
- Du kan selv lave rim og remser med ord, barnet kender fra sin hverdag, f.eks. Lise er så sød, hun spiser jordbærgrød, sut-prut-gummidut.
- Lad dit barn fortælle om sine tegninger.
- Du kan lave bøger med fotos af familien, barnets legetøj, dyr og oplevelser. De er gode at samtale udfra.
- Du kan læse lette bøger, f.eks. Lotte og Totte bøger dialogisk.
- Du kan inddrage barnet i de daglige gøremål og sæt ord
- på alt det, I gør.
- Du kan lære barnet grundfarverne, rød, gul, grøn og blå.
- Du kan lægge puslespil, spille billedlotteri og vendespil sammen med dit barn.
Vil du løse mere om dialogisk læsning, så klik her
Tak for din feedback
Der skete desværre en fejl. Prøv venligst igen lidt senere