Det kan dit barn
- Bruge op til 2.600 ord.
- Leger med rim, remser og vrøvleord.
- Benytte korrekt grammatik dog med undtagelse af uregelmæssig bøjninger (siger f.eks. gåede i stedet for gik).
- Dit barn kan fortælle historier med en rækkefølge og hvor slutningen er med.
- Eftersige sætninger på mellem 10 og 15 stavelser (f.eks. Jeg leger meget tit med Mille og Magnus).
Sådan kan du støtte dit barn
- I kan lave puslespil, spille memory og spil med lette regler.
- Lær dit barn at sige sit navn, sit efternavn og sin adresse.
- Snak om modsætninger f.eks. stor/lille, tyk/tynd,langsom/hurtig.
- Stil spørgsmål med hv-ord, som opfordrer barnet til at svare mere end ja eller nej.
- Leg 1000 spørgsmål til professoren f.eks. Hvad tænker jeg mon på. Det er et insekt. Den er rød med sorte prikker.
- Lær barnet overbegreber eller kategorier; Snak f.eks. om, hvor mange slags frugter, der er. Eller spørg, Hvor mange slags fodtøj kender du?
- Tal med dit barn om det, I laver sammen. På den måde vokser barnets ordforråd.
- Lad dit barn fortælle om sine tegninger.
- Hold pause, så dit barn får plads til at sige noget. Som ´ny sprogbruger´ kan det tage lidt tid før man får fundet de rigtige ord og får dem sat sammen til en længere sætning.
- Tal med dit barn om, hvad I skal lige om lidt og hvad I lavede sammen i går. På den måde styrkes barnets ordforråd, hukommelse og det får mulighed for at bruge lange sætninger og grammatik.
- Læs bøger sammen med dit barn og lad barnet være medfortæller. Du kan læse om metoden Dialogisk Læsning her
- Leg med rim og remser. Her bliver ords endelser tydelige f.eks. Oppe i gardinerne hænger appelsinerne. Vi kommer tit til at ´sluge´ ords endelser på dansk og
- siger f.eks. gardinårn, appelsinårn. Det gør det sværere for danske børn at lære grammatik.
- Snak med barnet om, hvilken lyd et navn eller et ord begynder med f.eks. Simon, hvilken lyd begynder det med? Efter lidt øvelse kan barnet sige, ssssss.
Tak for din feedback
Der skete desværre en fejl. Prøv venligst igen lidt senere