Borgerrådgiver Karin Lambert

Borgerrådgivningen

Formålet med Borgerrådgiveren er at styrke dialogen mellem borgerne og kommunen samt at bidrage til sikring af borgernes retssikkerhed i forbindelse med kommunens sagsbehandling og faktiske forvaltningsvirksomhed.

Borgerrådgiveren skal gøre det lettere for borgere, brugere og erhvervsdrivende at klage over forhold, der vedrører kommunen samt medvirke til, at klager bruges konstruktivt til forbedringer af kommunens sagsbehandling og borgerbetjening.

Med Borgerrådgiveren vil borgerne kunne

  • få hjælp til at forstå en afgørelse fra kommunen
  • få information og rådgivning om, hvordan man klager over kommunens afgørelser, og hvem der kan behandle en given klage
  • klage over kommunens sagsbehandling, personalets optræden m.v.
  • få hjælp til at få genskabt dialogen med kommunens medarbejdere, hvis der er opstået konflikter i en sag
  • komme med forslag til, hvordan kommunens sagsbehandling og betjening kan forbedres
  • anmode Borgerrådgiveren om at deltage som bisidder, hvis der er en samtale, borgeren er utryg ved, og hjælpe borgeren med at forberede sig til samtalen, og efterfølgende hjælpe med at samle op på, hvad der kom ud af samtalen
  • få hjælp til at komme videre med en klage, hvis man har oplevet diskrimination i kommunen

Omvendt vil borgerrådgiveren ikke kunne behandle klager over

  • det faglige indhold i kommunale afgørelser
  • de politiske beslutninger, f.eks. om serviceniveau m.m.
  • ansættelsesforhold i kommunen
  • forhold, som andre klageinstanser tager sig af

Borgerrådgiveren er en del af den fælleskommunale borgerrådgiverfunktion, der også omfatter Randers, Favrskov, Norddjurs, Skanderborg, Horsens og Skive kommuner

Borgerrådgiveren er uafhængig af de stående udvalg, Borgmesteren og forvaltningen. Borgerrådgiveren refererer til Byrådet, men vil i udøvelsen af sit hverv fungere uafhængigt heraf. Byrådet kan dog pålægge borgerrådgiveren at gennemføre undersøgelser af udvalgte forvaltningsområder. 

Kontakt borgerrådgiveren

Borgerrådgiver Karin Lambert har træffetid på Odder Rådhus om onsdagen - men træffes alle ugens dage på mail og telefon. Det er en god ide at lave en aftale om et møde på forhånd,  så du undgår at komme forgæves.

Karin Lambert kan kontaktes på mailadresse: borgerraadgiver@odder.dk og på direkte telefonnummer 3056 7751.

Læs om borgerrådgiveren og databeskyttelse her.