Operakino 22: Cosi Fan Tutte - Februar

Det er en mesterligt klog iscenesættelse, og for første gang er det en kvinde der står på podiet for Wiener Philharmonikerne. Joana Mallwitz styrer suverænt sit ensemble og Wiener Philharmonikerne.

BR Klassisk skrev: Mozarts musikalske kosmos er fænomenal orkestreret og musikerne kan lide at blive båret væk af Joana Mallwitz, der dirigerer med entusiasme og glans i denne forkortede version af Mozarts mesterværk. Den berømte instruktør Christof Loy bringer uventede psykologiske elementer til sin slående moderne iscenesættelse, der er sammenhængende ned til mindste detalje på den enkle sort / hvide scene. Søstrene Fiordiligi (sunget af den fantastiske fransk/danske sopran Elsa Dreisig, som i 2019 fik kronpinseparrets kulturpris) og Dorabella (Marianne Crebassa) er genstand for et væddemål fra deres forlovede Ferrando (Bogdan Volkov) og Guglielmo (Andrè Schuen) med Don Alfonso (Johannes Martin Kränzle) der siger sand trofasthed ville ikke eksistere med kvinder. I sidste ende skal det vise sig at Don Alfonso havde ret, dette spil forårsager dybt sår for de involverede