Du er blevet tilbudt en ældre- eller handicapvenlig bolig
Når du skal flytte til en ældre- eller handicapvenlig bolig, er der mange ting, du skal huske at gøre.
Vi har samlet en oversigt over de hyppigst stillede spørgsmål og de forskellige opgaver, der følger, når du er blevet tilbudt en bolig.
Til sidst har vi samlet kontaktoplysningerne på dem, som du typisk får brug for.
Hyppigt stillede spørgsmål:
Hvor meget er huslejen for den tilbudte bolig?
I kontaktlisten på sidste side kan du finde links til DOMIS hjemmeside over ældre- og handikapvenlige boliger. På hjemmesiden fremgår huslejepriser for de enkelte boliger.
Kontakt Borgerforløb ved ønske om huslejepriser for boligerne på Holsteinsgade, Åholmsgade og Tunø Hovedgade.
Hvordan kan jeg søge om boligstøtte?
Du kan søge om boligstøtte hos Udbetaling Danmark.
Kontakt Borgerservice, hvis du har brug for hjælp til at udfylde ansøgningen.
Husk at Søg om boligstøtte
Hvordan kan jeg søge om beboerindskud?
Det kan være relevant for dig at ansøge om beboerindskudslån.
Du kan spørge i kommunen om mulighederne for lån.
Husk evt. at Ansøg om lån til beboerindskud
Fuldmagter:
Skal din pårørende hjælpe med processen med at flytte, kan du få brug for at give dem en fuldmagt. Du kan spørge i Borgerservice om muligheder og behov for fuldmagt.
Husk at:
- Udfylde en generel fuldmagt til kommunen
- Giv Digital Fuldmagt på borger.dk (Flytning og boligstøtte)
- Udfylde fuldmagt til banken, hvis din pårørende skal have kontakt til dem.
Tal med din bank om, hvordan du gør.
Når du siger ja til boligen
Lejekontrakt
Du modtager en lejekontrakt fra boligselskabet, når du har sagt ja til en bolig.
Husk at:
Underskrive og returnere lejekontrakt til boligselskabet
Indbetaling og kontoudtog fra banken
Husk at:
Betale indskud og husleje
Tilmelde den nye husleje til betalingsservice
Få oplysninger fra banken, hvis du skal søge om beboerindskud og/eller personligt tillæg
Evt. ansøge om personligt tillæg/enkeltydelse
Du kan søge om personligt tillæg/enkeltydelse til flytteudgifter, hvis du ikke selv har
pengene til det. Du kan spørge i Borgerservice om mulighederne.
Husk evt. at:
Indhente pris fra minimum 2 flyttefirmaer (billigst muligt)
Ansøg om personligt tillæg til flytteudgifter på borger.dk/ Ansøge om enkeltydelse
Ansøg om personligt tillæg (pårørende) på borger.dk
Melde adresseændring
Husk at give din nye adresse til:
Folkeregister på borger.dk så snart du kender indflytningsdato, da det har betydning for udbetaling af eventuel boligstøtte
Internet, antenne og/eller telefonabonnement
Klubber og abonnementer
Forsikringer
Apoteket (hvis du får leveret medicin)
Hvis du modtager hjælp i hjemmet af eksempelvis bostøtte eller hjemmehjælp, skal du oplyse dem om den præcise flyttedato. Alle ordninger, f.eks. madservice, indkøb eller tøjvask, vil nemlig automatisk ophøre.
Plejehjemmet vil kontakte dig vedr. en indflytningssamtale, hvor I kan aftale indflytningsdag, servicepakke mv.
Flytning
Husk at:
Opsige nuværende bolig, hvis du bor til leje
Evt. bestille flyttefirma
Aftale om hjælpemidler skal medbringes til den nye bolig eller afleveres
Aflæse el, gas, vand og varme
Kontaktliste:
DOMI:
DOMI råder over flere afdelinger med ældre- og handicapvenlige boliger (tryk på linket):
Andre ældre- og handicapvenlige boliger i Odder Kommune
- Holsteinsgade, Odder
- Åholmsgade, Odder
- Tunø Hovedgade, Tunø
Borgerforløb
Mail: Sundhedogomsorg@odder.dk
Telefon: 8780 3700
Kan kontaktes med spørgsmål om bolig, hjemmehjælp mv.
Borgerservice
Mail: teamabs@odder.dk
Telefon: 8780 3333 (tryk 3 i menuen)
Kan kontaktes med spørgsmål om adresseændring, folkeregister, fuldmagter mv.
Pensionsafdelingen
Mail: teambbspen@odder.dk
Telefon: 8780 3333 (tryk 4 i menuen)
Kan kontaktes med spørgsmål om beboerindskud og selvbetjening.
Udbetaling Danmark
Telefon: 7012 8063 hvis det drejer sig om boligstøtte
Telefon: 7012 8061 hvis det drejer sig om pension