Spørgsmål og svar om biogasanlægget

Her kan du finde svar på nogle af de mest stillede spørgsmål om biogasanlægget.

Spørgsmål og svar

Lige nu er forslaget til lokalplanen for området i høring i otte uger. Det betyder at der er lavet et forslag til, hvordan området kan gøres klar til et eventuelt biogasanlæg.

De otte uger udløber den 28. marts, og så skal det endelige forslag til lokalplanen efter planen behandles på kommunalbestyrelsens møde den 10. juni. Når det er sket, går næste trin i processen i gang, blandt andet en miljøkonsekvensvurdering, som du kan læse mere om længere nede.

Den videre proces for planlægningen i resten af 2025 - og noget af 2026 - ser sådan her ud:

Biomasse er organisk materiale, for eksempel halm fra landbruget, brænde fra skovbrug, træflis eller bionedbrydeligt affald. I et biogasanlæg bliver det omdannet til energi, og er derfor et alternativ til kul eller naturgas.

 

Anlægget kommer til at håndtere mellem 600.000 og 700.000 tons biomasse om året. Det er den størrelse, som er blevet fastsat i lokalplanen for området. 

Måske har du læst et større tal end det i kommuneplantillægget – mere præcist 1.205.000. Og det er jo næsten dobbelt så meget. Det tal er dog det, man kalder det samlede potentiale. Potentialet er den samlede mængde af biomasse, som findes indenfor 25 kilometer af anlægget, og har derfor ikke noget med anlæggets størrelse at gøre.

Anlægget kommer til at give en reduktion på 34.100 tons af det, man kalder CO2-ækvivalenter. Det er en måleenhed, som man har indført for bedre at kunne måle de forskellige drivhusgassers effekt på klimaet.

Kort fortalt betyder det, at biogasanlægget kommer til at give os en reducering på gasforbruget fra hele Odder Kommune som geografisk område, samtidig med at det kommer til at producere gas nok til at det kan hjælpe i andre kommuner.

Anlægget kommer ikke til at lugte ved normal drift i hverken Torrild, Assendrup. eller Gjesing. Alle byer har en afstand til anlægget, som betyder, at de er udenfor den grænse, hvor det lugter.

Der kan dog forekomme tilfælde af det, man kalder unormal drift, som kan give lugtgener. Det kan for eksempel være tests af anlægget eller nødvendige reparationer, og kommer kun til at forekomme omkring en håndfuld dage om året. I de tilfælde sender Nature Energy sms'er ud til de, der har tilmeldt sig den løsning.

Et andet tidspunkt, hvor der kan forekomme lugtgener, er ved etableringen af anlægget. Men det forventer vi kun bliver i en kort periode. 

Hvordan måler man lugt?

For at måle lugt fra eksempelvis biogasanlæg, bruger man begrebet lugtenheder, som beskriver, hvor meget lugt der må være i luften. I forhold til et biogasanlæg, så har Miljøstyrelsen fastsat at et biogasanlæg må lugte 5-10 lugtenheder per kubikmeter luft. Til sammenligning lugter der 30 lugtenheder fra en blomsterbutik.

Du kan læse mere om lugtenheder her: https://forcetechnology.com/da/artikler/lugtometer-til-kategorisering-af-lugt

Man kommer ikke til at kunne høre støj fra anlægget i hverken Torrild, Assendrup eller Gjesing.

Det kan ikke undgås, at man kan høre støj fra biogasanlægget og at etableringen af anlægget vil kunne høres. Men ligesom alle mulige andre virksomheder, skal også et biogasanlæg holde sig indenfor de støjgrænser, som Miljøstyrelsen har fastsat. Derudover bliver der lavet modelberegninger for overholdelse af støj i miljøvurderingen.

Dem kan du finde via linket her (https://mst.dk/erhverv/rent-miljoe-og-sikker-forsyning/stoej/stoejgraenser), hvor du blandt andet kan se at maksimum er på 55 decibel på hverdage mellem 7 og 18, og 40 decibel om natten. Til sammenligning larmer en opvaskemaskine ca. 44 decibel.

Du kan også se Nature Energys beregninger for støjniveauet her. 

I forbindelse med borgermødet i Torrild den 27. februar, fremlagde Nature Energy nogle beregninger for transporten til og fra anlægget. Alle tallene er i døgnet.

Beregningerne er ikke endelige, men viser et billede af mængden af blandt andet tung trafik, som kan forventes i området - og hvad omfartsvejen kommer til at betyde for den trafik. Når vi skriver "kørsel" herunder, så er det fordi alle transporterne skal frem og tilbage fra anlægget. Det vil sige at cirka 182 kørsler bliver foretaget af cirka 91 lastbiler. 

Mængden af transport til og fra anlægget kommer til at indgå i miljøkonsekvensvurderingen. Denne vurdering bliver lavet som en del af næste fase af projektet, hvis kommunalbestyrelsen godkender lokalplanen på sit møde i juni.

Fase 1 - her er første del af omfartsvejen taget i brug

Nature Energys beregninger viser foreløbigt, at trafikken vurderes at ændres på følgende måde:

Krogstrupvej - fra rundkørslen og frem til anlægget: 0 transporter.

Når biogasanlægget bliver taget i brug, bliver Krogstrupvej lukket for gennemgående trafik og for transport ind til biogasanlægget. Krogstrupvej kan efterfølgende kun bruges af borgere, der bor langs vejen og bløde trafikanter som for eksempel cyklister og fodgængere.

Første del af omfartsvejen fra rundkørslen syd for Torrild: Cirka 182 kørsler.

Den trafik, som i dag kører på Krogstrupvej, bliver fremover dirigeret ind på omfartsvejen, videre til anlægget og til sidst tilbage på Krogstrupvej frem til Gl. Aarhusvej.

Kongshusvej gennem Torrild: Cirka 90 kørsler.

Med den beregning, som Nature Energy har lavet, svarer det til en stigning i den overordnede trafik på 1 procent og en stigning på 7 procent, hvis man ser udelukkende på lastbiler.

Fase 2 - her er hele omfartsvejen taget i brug

Krogstrupvej - fra rundkørslen og frem til anlægget: 0 transporter.

Når biogasanlægget bliver taget i brug, bliver Krogstrupvej lukket for gennemgående trafik og for transport ind til biogasanlægget. Krogstrupvej kan efterfølgende kun bruges af borgere, der bor langs vejen og bløde trafikanter som for eksempel cyklister og fodgængere.


Første del af omfartsvejen fra rundkørslen syd for Torrild: cirka 50 kørsler

Anden del af omfartsvejen fra anlægget til Gl. Aarhusvej: cirka 112 kørsler

Kongshusvej gennem Torrild: cirka 6 kørsler
Med den beregning, som Nature Energy har lavet, svarer det til en stigning i den overordnede trafik på 0,1 procent og en stigning på 0,7 procent, hvis man ser udelukkende på lastbiler.

Samtidig viser de foreløbige beregninger, at der kan ske et fald i antallet af lastbiler, som kører gennem Torrild by. Det skyldes at man forventer at mange lastbiler kommer til at bruge omfartsvejen til og fra Odder, frem for at køre gennem Gjesing og Torrild.

Gl. Aarhusvej gennem Gjesing - ingen trafiktælling, derfor intet estimat

Ligesom i Torrild, viser de foreløbige beregninger, at antallet af lastbiler, som kører gennem Gjesing, kan komme til at falde. 

Transporter gennem og ved Alléen i Odder

Kongshusvej gennem Alléen: cirka 4 kørsler

Rathlousdalvej: 2-4 kørsler

Kongshusvej efter Alléen: 6-8 transporter.

Nature Energys beregninger kan du finde via linket her.

Ja. Kort sagt går biogas’ CO2-regnskab i nul. For selvom biogas udleder CO2, så svarer den udledning til den mængde CO2, som planterne optog, da de voksede.

Samtidig erstatter biogas de fossile brændsler som kul, og sørger på den måde for at der ikke kommer flere drivhusgasser ud i atmosfæren.

Nature Energy regner med at anlægget kommer til at producere 23 millioner kubikmeter biometan om året.
Det svarer til at anlægget kan levere energi til cirka 18.000 husstande.

Ja. I takt med at der er blevet lavet forslag til lokalplanen for området, er der også blevet lavet en miljøvurdering. Til den vurdering er der lavet visualiseringer, som du kan finde her.

En miljøkonsekvensvurdering er en vurdering af, hvad et projekt kan komme til at betyde for miljøet og naturen i det område, hvor det bliver bygget. Det kan for eksempel handle om lugt, støj, trafik, flora og fauna, eller sundhed.

Sådan en er ikke lavet for biogasanlægget endnu, men den bliver lavet, hvis kommunalbestyrelsen godkender lokalplanen.

Hvis lokalplanen bliver godkendt i juni, regner vi med at byggeriet kan gå i gang i slutningen af 2026 eller starten af 2027. Byggeriet kommer efter planen til at tage to år.

Både startdato og tiden, det tager at bygge anlægget, er dog stadig lidt usikre. De afhænger nemlig begge to af, hvor lang tid det tager at udarbejde miljøkonsekvensvurderingen.

Ja. Første del af omfartsvejen fra rundkørslen syd for Torrild til biogasanlægget vil blive taget i brug, når biogasanlægget står klar.

Vi arbejder med en linjeføring syd om Torrild, forbi det kommende anlæg og ind i Horsens Kommune. Den præcise linjeføring ligger dog ikke klar endnu.