I forbindelse med borgermødet i Torrild den 27. februar, fremlagde Nature Energy nogle beregninger for transporten til og fra anlægget. Alle tallene er i døgnet.
Beregningerne er ikke endelige, men viser et billede af mængden af blandt andet tung trafik, som kan forventes i området - og hvad omfartsvejen kommer til at betyde for den trafik. Når vi skriver "kørsel" herunder, så er det fordi alle transporterne skal frem og tilbage fra anlægget. Det vil sige at cirka 182 kørsler bliver foretaget af cirka 91 lastbiler.
Mængden af transport til og fra anlægget kommer til at indgå i miljøkonsekvensvurderingen. Denne vurdering bliver lavet som en del af næste fase af projektet, hvis kommunalbestyrelsen godkender lokalplanen på sit møde i juni.
Fase 1 - her er første del af omfartsvejen taget i brug
Nature Energys beregninger viser foreløbigt, at trafikken vurderes at ændres på følgende måde:
Krogstrupvej - fra rundkørslen og frem til anlægget: 0 transporter.
Når biogasanlægget bliver taget i brug, bliver Krogstrupvej lukket for gennemgående trafik og for transport ind til biogasanlægget. Krogstrupvej kan efterfølgende kun bruges af borgere, der bor langs vejen og bløde trafikanter som for eksempel cyklister og fodgængere.
Første del af omfartsvejen fra rundkørslen syd for Torrild: Cirka 182 kørsler.
Den trafik, som i dag kører på Krogstrupvej, bliver fremover dirigeret ind på omfartsvejen, videre til anlægget og til sidst tilbage på Krogstrupvej frem til Gl. Aarhusvej.
Kongshusvej gennem Torrild: Cirka 90 kørsler.
Med den beregning, som Nature Energy har lavet, svarer det til en stigning i den overordnede trafik på 1 procent og en stigning på 7 procent, hvis man ser udelukkende på lastbiler.
Fase 2 - her er hele omfartsvejen taget i brug
Krogstrupvej - fra rundkørslen og frem til anlægget: 0 transporter.
Når biogasanlægget bliver taget i brug, bliver Krogstrupvej lukket for gennemgående trafik og for transport ind til biogasanlægget. Krogstrupvej kan efterfølgende kun bruges af borgere, der bor langs vejen og bløde trafikanter som for eksempel cyklister og fodgængere.
Første del af omfartsvejen fra rundkørslen syd for Torrild: cirka 50 kørsler
Anden del af omfartsvejen fra anlægget til Gl. Aarhusvej: cirka 112 kørsler
Kongshusvej gennem Torrild: cirka 6 kørsler
Med den beregning, som Nature Energy har lavet, svarer det til en stigning i den overordnede trafik på 0,1 procent og en stigning på 0,7 procent, hvis man ser udelukkende på lastbiler.
Samtidig viser de foreløbige beregninger, at der kan ske et fald i antallet af lastbiler, som kører gennem Torrild by. Det skyldes at man forventer at mange lastbiler kommer til at bruge omfartsvejen til og fra Odder, frem for at køre gennem Gjesing og Torrild.
Gl. Aarhusvej gennem Gjesing - ingen trafiktælling, derfor intet estimat
Ligesom i Torrild, viser de foreløbige beregninger, at antallet af lastbiler, som kører gennem Gjesing, kan komme til at falde.
Transporter gennem og ved Alléen i Odder
Kongshusvej gennem Alléen: cirka 4 kørsler
Rathlousdalvej: 2-4 kørsler
Kongshusvej efter Alléen: 6-8 transporter.
Nature Energys beregninger kan du finde via linket her.