Letbanen bliver forsinket

Fire år efter at det første spadestik til Letbanen blev taget i Aarhus i 2013, åbner Aarhus Letbane. Det sker efter sommerferien, i første omgang på den 12 km lange strækning mellem Aarhus H og Universitetshospitalet i Skejby via den nye havnefront og Randersvej. Den endelige dato fastlægges i april. I forhold til den oprindelige tidsplan forventes en forsinkelse på to-tre måneder.

Senere i år åbner strækningen mellem Aarhus og Odder. Samtidig bliver der også forbindelse mellem Skejby og Lisbjerg. Hvornår tredje og sidste del af det 110 km lange letbanesystem – strækningen mellem Aarhus og Grenaa – kan tages i brug, er endnu ikke afklaret. Oprindeligt var det planen, at Letbanen skulle have åbnet i det centrale Aarhus først i juni.

Hvis du vil vide mere om Letbanen så kom til informationsmøde på Odder Parkhotel tirsdag den 28. marts kl. 19. Læs mere

Mange brikker
Forsinkelsen på den indre strækning mellem Aarhus H og Skejby skyldes hovedsageligt, at ASAL-konsortiet, der anlægger Aarhus Letbane, ikke har kunnet holde deres tidsplan for anlæg af kørestrøm, aflevering og godkendelse af de påkrævede cirka 3.000 sikkerhedsdokumenter samt den nødvendige sikkerhedstest af det samlede letbanesystem.

- Vi arbejder i disse dage tæt sammen med ASAL-konsortiet om at fastlægge den endelige åbningsdato for den indre strækning og strækningen mod Odder. Det er en kompleks opgave, hvor mange brikker skal falde på plads. Tidsplanen vil være klar i næste måned, siger Aarhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj.

Forsinkelse fordyrer ikke Letbanen
Forsinkelsen får hverken tekniske eller økonomiske konsekvenser for Aarhus Letbane. ASAL-konsortiet kan dog komme til at betale en bod for forsinkelsen.
- Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at forcere arbejdet yderligere, og vi må derfor acceptere en forsinkelse på den indre strækning i Aarhus. Det ærgrer os naturligvis rigtig meget. Omvendt taler vi om et komplekst milliardprojekt over fire år, spredt over 110 km og fire kommuner med masser af eksterne grænseflader. Set i det lys synes jeg, at vi med en forsinkelse på to til tre måneder er inden for skiven.

Letbanen åbner som planlagt i tre trin; først på den indre strækning fra Aarhus H til Universitetshospitalet i Skejby, derefter fra Aarhus til Odder og endelig mellem Aarhus og Grenaa. Det gælder også driften i opstartsfasen: Letbanen indleder driften med tre afgange i timen mellem Aarhus H og Universitetshospitalet, for så at skrue op til fuld drift, når strækningerne til Odder og Grenaa indgår i det samlede letbanesystem.