kritik af letbane-rapport

- Vi har brug for fakta. Men den redegørelse, vi har fået, er ikke fyldestgørende.

Sådan karakteriserer regionsrådsformand Bent Hansen den redegørelse, som Aarhus Letbane netop har udsendt om årsagerne til, at den stort anlagte åbning 23. september blev aflyst.

- Mest af alt efterlyser jeg et svar på, hvornår letbanen kan slå dørene op for de mange borgere, som tripper for at få adgang til moderne kollektiv trafik. Men det svar blæser stadig i vinden, lyder det fra regionsrådsformanden.

- Letbaneselskabet må komme op med noget mere konkret. Og det i en fart, for alles tålmodighed må siges at være opbrugt. Det er jo ikke ligegyldigt for borgerne, hvornår letbanen åbner.

Overordnet er Bent Hansen kritisk i forhold til den tilgang, Aarhus Letbane har haft til myndighedsgodkendelsen:

- Der har været en viden i Aarhus Letbane om, at operatøren Keolis havde problemer med at levere på sikkerheden, blandt andet på grund af et it-system. På den baggrund virker det naivt at basere en myndighedsgodkendelse på en form for forhandling. Det handler ikke om at "finde hinanden", som der står i redegørelsen. Det handler om at leve op til nogle krav, som myndighederne sætter.

- Nu må Aarhus Letbane i arbejdstøjet. Åbner strækningen til Odder ikke som planlagt 26. november, koster det hver måned Region Midtjylland 1,1 mio. kr. til erstatningsbusser, slutter regionsrådsformanden.



Fakta

  • Region Midtjylland ejer 50 pct. af selskabet Aarhus Letbane I/S, der varetager letbanens kommende drift. Aarhus Kommune ejer de resterende 50 pct.
  • Staten udtrådte som ejer i 2015.
  • Når det gælder anlægsdelen for letbanens etape 1, er der fastlagt en ejerandel på 87,7 pct. til Aarhus Kommune og 12,3 pct. til Region Midtjylland. Region Midtjylland.

Flere oplysninger