Plejebolig

En plejebolig er en bolig på et plejecenter med døgndækning og med mulighed for tilkald. Til boligen er også tilknyttet fællesarealer til samvær, aktivitet og træning. På kommunens plejecentre findes også særlige boenheder for svært demente og ældre med psykiatriske lidelser.

Se Odder kommunes kvalitetsstandarder for plejeboliger her Kvalitetsstandard plejebolig

Frit valg

Hvis du er visiteret til en plejebolig har du jf. Servicelovens § 140, ret til frit at vælge imellem de boligtilbud der indgår i kommunens boligtilbud.
Herudover har du ret til frit at vælge et lignende boligtilbud i en anden kommune. Det er dog her en forudsætning, at tilflytningskommunen også vurderer, at du behov for boligen (dobbeltvisitation).
Retten til frit valg for plejebolig, omfatter også ret til at din ægtefælle, samlever eller registreret partner fortsat kan indgå i husstanden. Hvis du ønsker at benytte denne mulighed, skal den bolig der tilbydes, være egnet til 2 personer.

Ventelistegaranti

Lov om ventelistegaranti indebærer, at hvis du er visiteret til en almen plejebolig skal kommunen tilbyde en sådan, senest 2 måneder efter optagelsen på den generelle venteliste. Dette betyder, at du skal tilbydes en plejebolig, som er indflytningsklar senest 2 uger efter udløbet af 2 måneders fristen.
Hvis du vælger at være omfattet af ventelistegarantien, vil du blive henvist til et af de tre plejecentre i Odder kommune.
Garantien om tilbud af en almen plejebolig indenfor 2 måneder gælder dog ikke, hvis du efter reglerne om frit valg, ønsker at bo i én eller flere bestemte plejeboligbebyggelser, enten i bopælskommunen eller i en anden kommune. I dette tilfælde optages du på en specifik venteliste og er dermed ikke omfattet af garantien.

Ledige boliger tildeles til de borgere, som er visiteret på baggrund af det mest akutte behov for de pågældende boliger.

Leverandører

Klik på navnet for at gå til plejecentrets hjemmeside. 

 

Du er blevet tilbudt en plejebolig

Når du skal flytte til en ældre- og handicapvenlig eller plejebolig, er der mange ting, du skal huske at gøre.
Vi har samlet en oversigt over de hyppigst stillede spørgsmål og de forskellige opgaver, der følger, når du er blevet tilbudt en bolig.

På sidste side har vi samlet kontaktoplysningerne på dem, som du typisk får brug for.

Hyppigt stillede spørgsmål

Hvor meget er huslejen for den tilbudte bolig?

Du kan finde priserne findes her:

Plejehjemmet Bronzealdervej

Plejehjemmet Stenslundcentret

Friplejehjemmet Skovbakkehjemmet

Hvordan kan jeg søge om boligstøtte?

Du kan søge om boligstøtte hos Udbetaling Danmark.
Kontakt Borgerservice, hvis du har brug for hjælp til at udfylde ansøgningen.
Husk at   Søg om boligstøtte på borger.dk

Hvordan kan jeg søge om beboerindskud?

Det kan være relevant for dig at ansøge om beboerindskudslån.
Du kan spørge i kommunen om mulighederne for lån.
Husk evt. at   Ansøg om lån til beboerindskud på borger.dk

Hvad koster mad/kost?

Du kan finde de opdaterede priser her:

Plejehjemmet Bronzealdervej

Plejehjemmet Stenslundcentret

Friplejehjemmet Skovbakkehjemmet

Hvad koster tøjvask?

Du kan finde de opdaterede priser her:

Plejehjemmet Bronzealdervej

Plejehjemmet Stenslundcentret

Friplejehjemmet Skovbakkehjemmet

Fuldmagter:

Skal din pårørende hjælpe med processen med at flytte, kan du få brug for at give dem en fuldmagt. Du kan spørge i Borgerservice om muligheder og behov for fuldmagt.

Husk at:

  • Udfylde en generel fuldmagt til kommunen
  • Give fuldmagt i Digital Fuldmagt på borger.dk (Flytning og boligstøtte)
  • Udfylde fuldmagt til banken, hvis din pårørende skal have kontakt til dem.
    Tal med din bank om, hvordan du gør.

Når du siger ja til boligen

Lejekontrakt

Du modtager en lejekontrakt fra boligselskabet, når du har sagt ja til en bolig.
Husk at:

     Underskrive og returnere lejekontrakt til boligselskabet

Indbetaling og kontoudtog fra banken
Husk at:

     Betale indskud og husleje

     Tilmelde den nye husleje til betalingsservice

     Få oplysninger fra banken, hvis du skal søge om beboerindskud og/eller personligt tillæg

 

Evt. ansøge om personligt tillæg/enkeltydelse

Du kan søge om personligt tillæg/enkeltydelse til flytteudgifter, hvis du ikke selv har
pengene til det. Du kan spørge i Borgerservice om mulighederne.
Husk evt. at:

     Indhente pris fra minimum 2 flyttefirmaer (billigst muligt)

     Ansøg om personligt tillæg til flytteudgifter på borger.dk/ Ansøg om enkeltydelse

     Ansøge om personligt tillæg (pårørende) på borger.dk

 

Hvis din ægtefælle flytter i plejebolig, skal du være opmærksom på:

  • At du skal kontakte udbetaling.dk, da det får betydning for jeres udbetaling af pension og boligstøtte.
  • Muligheden for et helbredstillæg, alt efter din formue.

 

Melde adresseændring
Husk at give din nye adresse til:

 Folkeregister på borger.dk så snart du kender indflytningsdato, da det har betydning for udbetaling af eventuel boligstøtte

      Internet, antenne og/eller telefonabonnement

      Klubber og abonnementer

      Forsikringer  

      Apoteket (kun hvis du får leveret medicin)

Hvis du modtager hjælp i hjemmet af eksempelvis bostøtte eller hjemmehjælp, skal du oplyse dem om den præcise flyttedato. Alle ordninger, f.eks. madservice, indkøb eller tøjvask, vil nemlig automatisk ophøre.

Plejehjemmet vil kontakte dig vedr. en indflytningssamtale, hvor I kan aftale indflytningsdag, servicepakke mv.

                     

Flytning
Husk at:

     Opsige nuværende bolig, hvis du bor til leje

     Evt. bestille flyttefirma

     Aftale om hjælpemidler skal medbringes til den nye bolig eller afleveres

     Aflæse el, gas, vand og varme

 

Kontaktliste:

Borgerforløb

Mail: Sundhedogomsorg@odder.dk

Telefon: 8780 3700

Kan kontaktes med spørgsmål om bolig, hjemmehjælp mv.

Borgerservice

Mail: teamabs@odder.dk

Telefon: 8780 3333 (tryk 3 i menuen)

Kan kontaktes med spørgsmål om adresseændring, folkeregister, fuldmagter mv.

Pensionsafdelingen

Mail: teambbspen@odder.dk

Telefon: 8780 3333 (tryk 4 i menuen)

Kan kontaktes med spørgsmål om beboerindskud og selvbetjening.

Udbetaling Danmark

Telefon: 7012 8063 hvis det drejer sig om boligstøtte

Telefon: 7012 8061 hvis det drejer sig om pension

Plejebolig

Kan kontaktes vedr. indflytning

Stenslundcentret

Leder af Stenslundcentret, Helene Haumann Dueholm tlf nr. 29222741

Leder af Stenslundcentret, Lima Darvis tlf nr. 29222743

Leder af Stenslundcentret, Lisa Fønss Rasmussen tlf nr. 40158498

Bronzealdervej

Leder af Bronzealdervej, Sophia Dalgård Jakobsen tlf nr. 29485638

Leder af Bronzealdervej, Kristina Elmquist tlf. nr 20902308

Leder af Bronzealdervej, Mette Juul Johansen tlf nr. 24895932

Skovbakkehjemmet

Souschef, Lis Berg Jørgensen: lbj@diakon.dk tlf nr. 87801230

 

 

Marts 2025

Flyttemappe - til print

Flyttemappe