Det kan barnet
- Taler uden udtaleændringer.
- Siger sætninger på seks ord eller mere.
- Har et ordforråd på op til 2000 ord.
- Fortælle om oplevelser.
- Kan tælle til ti.
- Stille spørgsmål med Hvorfor? og Hvordan?
- Kan forstå årsagssammenhængen i tre sammenhængende billeder (Hvad skete først? Hvad skete så? Hvad skete til sidst?)
- Kan rime og lege med ord – også de lidt frække ord.
- Kan benævne mindst fire farver.
- Kan sortere ting i kategorier f.eks. mad, legetøj, køretøjer, dyr.
- Kan gradbøje tillægsord f.eks. mindste, længste
Sådan kan du støtte barnet
- Læse bøger med lidt tekst sammen med barnet hver dag. Husk at tale sammen om det, I læser og om billederne. Du kan få ideer til egnede bøger hos bibliotekaren på biblioteket. Du kan læse om metoden Dialogisk Læsning her
- Lad barnet fortælle om sine tegninger Lege med rim og remser.
- I kan lave puslespil, spille memory og spil med lette regler.
- Lær barnet at sige sit navn, sit efternavn og sin adresse.
- Snak om modsætninger f.eks. stor/lille, tyk/tynd, langsom/hurtig.
- Stil spørgsmål med hv-ord, som opfordrer barnet til at svare mere end ja eller nej.
- Leg 1000 spørgsmål til professoren f.eks. Hvad tænker jeg mon på. Det er et insekt. Den er rød med sorte prikker.
- Lær barnet overbegreber eller kategorier; Snak f.eks. om, hvor mange slags frugter, der er. Eller spørg, Hvor mange slags fodtøj kender du?