4-5 år

Det kan barnet

  • Taler uden udtaleændringer.
  • Siger sætninger på seks ord eller mere.
  • Har et ordforråd på op til 2000 ord.
  • Fortælle om oplevelser.
  • Kan tælle til ti.
  • Stille spørgsmål med Hvorfor? og Hvordan?
  • Kan forstå årsagssammenhængen i tre sammenhængende billeder (Hvad skete først? Hvad skete så? Hvad skete til sidst?)
  • Kan rime og lege med ord – også de lidt frække ord.
  • Kan benævne mindst fire farver.
  • Kan sortere ting i kategorier f.eks. mad, legetøj, køretøjer, dyr.
  • Kan gradbøje tillægsord f.eks. mindste, længste

Sådan kan du støtte barnet

  • Læse bøger med lidt tekst sammen med barnet hver dag. Husk at tale sammen om det, I læser og om billederne. Du kan få ideer til egnede bøger hos bibliotekaren på biblioteket. Du kan læse om metoden Dialogisk Læsning her
  • Lad barnet fortælle om sine tegninger Lege med rim og remser.
  • I kan lave puslespil, spille memory og spil med lette regler.
  • Lær barnet at sige sit navn, sit efternavn og sin adresse.
  • Snak om modsætninger f.eks. stor/lille, tyk/tynd, langsom/hurtig.
  • Stil spørgsmål med hv-ord, som opfordrer barnet til at svare mere end ja eller nej.
  • Leg 1000 spørgsmål til professoren f.eks. Hvad tænker jeg mon på. Det er et insekt. Den er rød med sorte prikker.
  • Lær barnet overbegreber eller kategorier; Snak f.eks. om, hvor mange slags frugter, der er. Eller spørg, Hvor mange slags fodtøj kender du?