Det kan barnet
- Bruge op til 2.600 ord.
- Leger med rim, remser og vrøvleord.
- Benytte korrekt grammatik dog med undtagelse af uregelmæssig bøjninger (siger f.eks. gåede i stedet for gik).
- Barnet kan fortælle historier med en rækkefølge og hvor slutningen er med.
- Eftersige sætninger på mellem 10 og 15 stavelser (f.eks. Jeg leger meget tit med Mille og Magnus).
Sådan kan du støtte barnet
- I kan lave puslespil, spille memory og spil med lette regler.
- Lær barnet at sige sit navn, sit efternavn og sin adresse.
- Snak om modsætninger f.eks. stor/lille, tyk/tynd,langsom/hurtig.
- Stil spørgsmål med hv-ord, som opfordrer barnet til at svare mere end ja eller nej.
- Leg 1000 spørgsmål til professoren f.eks. Hvad tænker jeg mon på. Det er et insekt. Den er rød med sorte prikker.
- Lær barnet overbegreber eller kategorier; Snak f.eks. om, hvor mange slags frugter, der er. Eller spørg, Hvor mange slags fodtøj kender du?
- Tal med barnet om det, I laver sammen. På den måde vokser barnets ordforråd.
- Lad barnet fortælle om sine tegninger.
- Hold pause, så barnet får plads til at sige noget. Som ´ny sprogbruger´ kan det tage lidt tid før man får fundet de rigtige ord og får dem sat sammen til en længere sætning.
- Tal med barnet om, hvad I skal lige om lidt og hvad I lavede sammen i går. På den måde styrkes barnets ordforråd, hukommelse og det får mulighed for at bruge lange sætninger og grammatik.
- Læs bøger sammen med barnet og lad barnet være medfortæller. Du kan læse om metoden Dialogisk Læsning her
- Leg med rim og remser. Her bliver ords endelser tydelige f.eks. Oppe i gardinerne hænger appelsinerne. Vi kommer tit til at ´sluge´ ords endelser på dansk og
- siger f.eks. gardinårn, appelsinårn. Det gør det sværere for danske børn at lære grammatik.
- Snak med barnet om, hvilken lyd et navn eller et ord begynder med f.eks. Simon, hvilken lyd begynder det med? Efter lidt øvelse kan barnet sige, ssssss.