6-9 mdr.

Det kan dit barn

  • Lege med sin egen stemme og lave høje lyde og skrig.
  • Begynde at pludre med flere stavelser (da-da, ma-ma og senere som lange lydkæder dadadadada, babababa eller mamamanånånå-nænænæ).
  • Pludre med mere varierede og enslydende stavelser, som da–da, ba-ba, ma–ma.
  • Kigge på den talendes læber og forsøge at efterligne lydene.
  • Kombinere lyd, stavelse og betoninger, f.eks. gagy, mada.
  • Gøre opmærksom på sig selv og påkalde sig opmærksomhed med lyde.
  • Efterligne sprogets melodi med samme stigning og fald i lydstyrke og tonehøjde, som er karakteristisk for det sprog, barnet er omgivet af.
  • Reagere på og anvende gestik, som at vinke, række armene frem osv.
  • Forstå enkelte ord som ja, nej.
  • Begynder at forstå turtagning – vi skiftes til at sige/gøre noget.
  • Reagere på sit eget navn.
  • Dele fælles opmærksomhed, hvor i sammen kigger på en genstand/person og derefter kigger på hinanden for at vise hinanden, at I ser det samme.
  • Begynder at interessere sig for billeder.
  • Barnet begynder at kunne imitere enkle handlinger og lyde.
  • Begynder at kunne ryste på hovedet for nej og nikke for ja

Sådan kan du støtte dit barn

  • Undlad at bruge ´babysprog´ – det er en omvej for barnet, hvis det først skal lære, at et dyr hedder f.eks. missekat og derefter skal glemme ordet igen for at lære, at dyret egentlig hedder en kat.
  • Sæt ord på det, du laver med barnet f.eks. Skal du have en ren ble? Af med strømpebukserne. Her er en ren ble.
  • Hvis barnet siger noget, som minder om et ord, f.eks. ma ma, så vis, at du har forstået, hvad det prøver at sige og opmunter barnet ved at gentage det korrekte ord i en sammenhæng f.eks. Skal du have mad?
  • Peg tydligt på det, du vil vise barnet.
  • Se, hvad barnet ser på og sæt ord på. Bolden. Vil du have bolden?
  • Brug gestus sammen med ord f.eks. vink og sig Farvel.
  • Ræk armene frem mod barnet og sig, Vil du op?
  • Kald på barnet med navn.
  • Leg gi’ – ta’ lege. Sig Værs’go og ræk barnet sutten, eller et stykke legetøj. Sig Tak, når barnet giver dig tingen tilbage.
  • Brug mange gentagelser og husk at opmuntre barnets små udspil.
  • Brug rysten på hovedet og nik sammen med orderne nej og ja.
  • Leg ”Titte – Bøh” lege, hvor du gemmer ansigtet bag hænderne eller en stofble og siger tit tit og efter kort tid kommer frem og siger bøhh.
  • Lege ”Klappe – kage”, kildelegen ”Nu kommer der en lille mus” m.fl.
  • Kik i små billedbøger/papbøger sammen. Der skal helst kun være en genstand per side. Peg på genstanden på siden og sig Hvad er det? En ko. Ja, en ko. Koen siger muuuh