Det kan dit barn
- Bruge forskellige lyde – gerne høje skrig for at få den voksnes opmærksomhed.
- Kopiere lyd og dele af ord.
- Reagere med forståelse på mimik og gestik og kopierer disse.
- Forstå en del opfordringer f.eks. klappe og vinke.
- Vinke farvel uden opfordring.
- Forstå en del forbud, f.eks. nej, ikke røre og opfordringer, f.eks kom her.
- Genkende og imitere dyrelyde, muuh, miau, vov.
- Siger de første ord/meningsbærende lyde, f.eks. mor, far, mam (mad), nan (banan) ab (op).
- Interessere sig for simple billedbøger.
- Genkende navne på de mest almindelige genstande og personer og vende sig mod genstande og personer, hvis navne bliver brugt (mad, kop, far, bold).
- Begynde at pege på personer og ting.
- Kan følge pegning og begynder selv at pege. Nogle børn begynder at sige A det? (hvad er det?)
Sådan kan du støtte dit barn
- Du kan vise, at du forstår dit barn ved at sætte ord på barnets intention – se på hvad barnet kigger på, peger på, eller prøver at sige f.eks. Der er bolden. Vil du have bolden? Der er farmor. Vil du op til farmor?
- Sætte ord på barnets handlinger; Hvis barnet f.eks. hopper på dit skød, kan du sige, Du kan hoppe, hoppe, hoppe, hoppe.
- Bruge stemme og handling synkront, sig f.eks. hiiiv, når du hiver barnets strømpe af.
- Synge fagtesange, som Lille Peter Edderkop, Klappeklappe-kage m.fl.
- Du kan bruge spørgeordet hvor f.eks. Hvor er katten? Hvor er Bastians sko?
- Anskaffe farverige føle/folde ud/pegebøger, og læg dem, så barnet kan nå dem.
- Huske at være nærværende, lyttende og at give barnet tid.
- Huske på, at dit barn bliver forvirret, hvis det kommunikerer med dig og du ikke reagerer, fordi du er optaget af telefon eller tv.
- Være opmærksom på, hvis dit barn ikke peger. Så kan du støtte det ved at sætte din hånd under barnets, mens I peger.