Test og Evaluering

Obligatoriske test

Sprogvurdering i børnehaveklassen

Sprogvurderingerne anvendes som et redskab til, på tværs af dagtilbud og skoler, at finde frem til de børn, der har sproglige udfordringer, og som derfor har brug for en særlig indsats for at udvikle deres sprog- og skriftsprogskompetencer. Til sprogvurderingen anvendes ministeriets sprogvurderingsmateriale med Rambølls it-understøttelse til både 3 års- og 5 års-vurderingen og til vurderingen i børnehaveklassen.

Nationale test i dansk læsning

I 2., 3., 4., 6. og 8. klasse afholdes der nationale test i dansk læsning. Testen afdækker tre profilområder; sprogforståelse, afkodning og tekstforståelse. Der arbejdes systematisk og målrettet med resultaterne af de nationale test.

Ordblindetest

Elever der viser tegn på læsevanskeligheder skal tilbydes ordblinderisikotesten senest i 1. klasse.

Elever, som har en forælder, som er ordblind tilbydes testen med mindre det aftales mellem forældre og skoleleder, at det ikke er nødvendigt.

Ny screening for læsevanskeligheder i 1. klasse fra skoleåret 2025-2026
Fra skoleåret 2025-2026 forventes det, at alle elever klassevis skal gennemføre en screening for læsevanskeligheder via en ny it-understøttet screening. Værktøjet skal medvirke til, at skolerne tidligere kan identificerer læsevanskeligheder hos elever, have fokus på støtte for den forsinkede skriftsproglige udvikling samt give et bedre grundlag for at finde elever med behov for at blive testet for ordblinderisiko. Læs mere herom og følg med i udviklingen på undervisningsministeriets hjemmeside.

Ordblindetesten bruges kun ved mistanke om ordblindhed. Ordblindetesten skal kun tages en gang i uddannelsesforløbet, og det er derfor vigtigt at anvende testen efter kriterierne i den vejledning, som er udarbejdet dertil.

Ordblindetesten kan gennemføres fra marts i 3. klasse, og forældre har krav på, at testen gennemføres fra marts i 4. klasse. Under hensyntagen til at testen kun må tages en gang i uddannelsesforløbet, er det vores anbefaling at tidspunktet for at tage testen besluttes efter nøje professionel overvejelse.

 

Andre evalueringsmuligheder

Ud over de obligatoriske test anbefales det, at der sideløbende med den løbende evaluering i undervisningen gennemføres regelmæssige, standardiserede test af elevernes faglige udvikling og progression i både læsning og stavning. Se nedenstående oversigt over test der kan benyttes.

Oversigt over mulige evalueringsværktøjer

Sprogvurdering i børnehaveklassen (obligatorisk)

Sprogforståelse, Ordforråd, Kommunikative strategier

Rim, Opmærksomhed på skrift, Bogstavkendskab, Opdeling af ord mm

Elektronisk i Rambølls Hjernen & Hjernen

Børnehaveklasseleder/ lærer

Ordblinderisikovurdering

(1. klasse)

Test til identifikation af elever med ordblindhed

 

 

Papirform

Læsevejleder

DVO-testen

(Dansk Videnscenter for Ordblindhed)

Test til identifikation af elever med dyslektiske vanskeligheder

Papirform

Læsevejleder

Ordblinde test

Specifikke læse- og stavevanskeligheder

Elektronisk

Læsevejleder

Nationale overgangstest (obligatorisk)

Afkodning

Sprogforståelse

Tekstforståelse

Elektronisk

Dansklærer

 

LUS

LæseUdviklingsSkema

Kvalitativt evalueringsværktøj til at følge elevernes læseudvikling i den daglige undervisning

 

Dansklærer

Hogrefe Ordlæseprøve 1.-2. klasse

Afkodning

Papirform/Elektronisk

Dansklærer

Hogrefe Sætningslæseprøve 1.-2. klasse

Afkodning og tekstforståelse

Papirform/elektronisk

Dansklærer

Hogrefe Tekstlæseprøve 1.-8. klasse

Prøvemateriale til beskrivelse og vurdering af større børn og unges tekst- og læseforståelse

Papirform/Elektronisk

Dansklærer/ læsevejleder

ST prøve 2.-9. klasse

Materiale til beskrivelse af såvel klassens som den enkelte elevs stærke og svage sider, når det gælder stavning

Papirform/elektronisk

Dansklærer

Skematisk oversigt over forventelig sværhedsgrad og læsehastighed (pejlemærker) findes her.